
JE VERLOOR NET EEN DIERBARE
Als je wereld even stilstaat
Bij het overlijden van een dierbare komt er veel op je af:
-
Aangifte van nalatenschap moet worden ingediend.
-
Rekeningen worden geblokkeerd en brieven stromen binnen.
-
Instanties communiceren vaak in complexe taal, terwijl je nog bezig bent met verwerken.
Dit alles zorgt voor onnodige stress in een toch al moeilijke periode. Hoe fijn zou het zijn om iemand aan je zijde te hebben die je hiermee helpt?
Je krijgt persoonlijke aandacht
Alles wordt voor jou geregeld
Gesprekken in menselijke taal
Aangepast aan jouw persoonlijke noden

LAAT JE ONTZORGEN
Tijd en rust om te rouwen
In de eerste weken na een overlijden is er nauwelijks tijd om stil te staan bij je verdriet. De administratieve rompslomp vraagt al je aandacht. Ik kan dit stuk van je overnemen, zodat jij ruimte krijgt voor wat écht belangrijk is. Ik:
-
Vertaal brieven naar mensentaal.
-
Neem zoveel mogelijk contact op met instanties.
-
Dien alles tijdig in en begeleid je door het hele proces.
Met persoonlijke aandacht en duidelijke uitleg zorg ik ervoor dat je begrijpt wat er gebeurt en dat je niet voor verrassingen komt te staan.

OVER NATALIE
20 jaar ervaring, met een menselijke aanpak
Mijn naam is Natalie Ceulemans. Met meer dan 20 jaar ervaring als jurist in het notariaat, weet ik hoe ingewikkeld een nalatenschapsdossier kan zijn. Daarom is het mijn missie om deze materie eenvoudig, praktisch en persoonlijk te maken.
​
Samen nemen we concrete stappen en zorgen we dat alles op een toegankelijke manier wordt geregeld. Zo hou jij tijd over voor wat écht belangrijk is.
Klantervaringen
Veelgestelde vragen
-
Kan alleen een notaris een aangifte van nalatenschap opmaken?Nee, dat hoeft niet per se. Als de overledene in Vlaanderen woonde, moet binnen 4 maanden na het overlijden een aangifte van nalatenschap worden ingediend bij de Vlaamse Belastingdienst (VLABEL). Dit kan door een notaris, maar ook door een erfgenaam zelf of door een expert die je begeleidt. De aangifte bevat een overzicht van het vermogen van de overledene, opgesplitst in activa (bezittingen) en passiva (schulden). Omdat er specifieke regels en wetten gelden, en fouten boetes kunnen opleveren, is het slim om hulp in te schakelen van iemand met ervaring en kennis van zaken. Natuurlijk kan je dus hiervoor bij mij terecht!
-
Hoe worden de kosten van een nalatenschapsdossier berekend?De kosten hangen af van het totale bruto actief (de waarde van alle bezittingen). Hieronder een overzicht: Tot €50.000: €800 Tussen €50.001 en €100.000: €1.200 Tussen €100.001 en €200.000: €1.700 Tussen €200.001 en €300.000: €2.000 Tussen €300.001 en €500.000: €2.400 Vanaf €500.001: €3.000 Let op: bovenstaande bedragen zijn exclusief 21% btw.
-
Welke diensten zitten er in de dossierkosten?In de dossierkosten zitten onder andere: Het regelen van een attest van erfopvolging. Verzenden en opvolgen van attesten bij banken. Begeleiding bij administratieve zaken, zoals communicatie met instanties. Waardering van het vermogen (roerend en onroerend). Verzamelen van alle documenten en informatie voor de aangifte. Correct en tijdig indienen van de aangifte van nalatenschap. Controle van het aanslagbiljet van VLABEL.
-
Wat valt buiten de dossierkosten?Er zijn een paar zaken die niet inbegrepen zijn, zoals: Kosten voor een akte van erfopvolging (verplicht in specifieke situaties). Deze moet door een notaris worden opgemaakt en kost tussen de €350 en €650. Kosten voor het registreren van een eigenhandig testament (prijs afhankelijk van het dossier).